Lexi Toxon

When Words Collide

אויתאיזם

Posted by kenny 66 ב- אוגוסט 25, 2012

או: למה אני לא מתווכח על קיומו של האל

הטקסט הזה מתרוצץ לי בראש כבר כמה זמן, הוא הבשיל לאחרונה אחרי דיון בפייסבוק. הדיון התחיל בעקבות תמונה עם כיתוב ששיתף חבר, שפורסמה בקבוצת פייסבוק שנקראת "אתאיסטים, נעים להכיר". אני לא זוכר מה היה בתמונה, אבל הציטוט היה מיחזקאל, כג, 20. שאלתי מה מטרת ה"מם"* הזה, ומישהו הסביר לי שהוא אמור להראות למאמינים בתנ"ך שהספר שלהם מכיל דברים שבגללם הם היו דורשים לשרוף או לצנזר ספרים אחרים. ניסיתי להסביר לבן שיחי שזה לא יעבוד, מכיוון שאותם מאמינים מקדשים את הספר, ודי בכך להכשיר כל דבר שיש בו.

דברים דומים שנקלתי בהם, "ממים" כאלה שהם ססמאות מטופשות שלא לגמרי ברור לי למי  הן מכוונות או מה מטרתן, גרמו לי להתחיל לחשוב שיש בעיה יסודית בחשיבה האתאיסטית, או לפחות בחשיבה האתאיסטית היום-יומית.

מי שעוסקים בוויכוחים עם דתיים בנושא קיום האל חושבים הרבה פעמים שהם יוכלו לשכנע מאימנים בטעות האמונה שלהם באל באמצעות בחינת העובדות. דרך החשיבה הזו מעידה על חוסר הבנה בסיסי של אותם מתדיינים את תפיסת העולם של אנשים מאמינים. לגבי המאמין קיום האל אינו נובע מעובדות אחרות, הוא עובדת היסוד שמסבירה עובדות אלה. השאלה היסודית בדיון הזה אינה שאלה של עובדות, אלא שאלה של אמונה.

יתר על כן, גם התשובות האתאיסטית והאגנוסטית, "אין אלוהים" או "אני לא יודע אם יש אלוהים", אינן תשובות תקפות בוויכוח הזה. התשובה התקפה היא "אני לא מאמין בקיומו של אלוהים". שאלת קיום האל היא השאלה הבאה בתור, העונה לשאלת הסיבה לחוסר האמונה. בהתחשב בכך, הוויכוח הזה הוא חסר תוחלת במידה רבה.

יש דיון אחר שצריך להתייחס אליו בהקשר זה והוא הדיון על הדת. יותר מדי "אתאיסטים מקצועיים" שאני מכיר נוטים לצייר את הדת כדמון הגדול. הדת היא שורש כל רע וכל מכאוב בעולם. זו שטות מוחלטת. אף מערכת מורכבת כמו דת לא יכולה להיות כה חד-ממדית. יתר על כן, כמו כל קונסטרוקט חברתי היא ניתנת לפרשנות בהתאם לעמדת המפרש. כל מערכת כזו יכולה להוליד אנשים שיעשו בשמה מעשים נפלאים, ומעשים בזויים. המוקיעים את הדת כמכלול, ללא מחשבה, יוצרים במו פיהם כללים חדשים שיכולים לשמש לקנאות.

אבל יש בעיה נוספת עם צורת החשיבה הזו. ראיית הדת בצורה כזו נוטה לגרום לאנשים לחשוב שאם רק יחסלו את האמונה הדתית, ייפתרו כל הבעיות שגורמת הדינמיקה הדתית. אבל הדינמיקה האמונית הזו לא מתקיימת רק במה שאנחנו רגילים לחשוב עליו כ"דת". מערכות אמונה מתקיימות במבנים חברתיים רבים – וכל המערכות האלה מסוגלות לאבסולוטיזם שהוא בסיס לקנאות. ה"קרב" נגד הדת נוטה לעוור אנשים לכך.

אני אתאיסט מכיוון שאני לא מאמין באל. אני לא צריך אותו כדי ליצור את תפיסת העולם הפיזי והמוסרי שלי. אין לי שמץ מושג אם הוא קיים, ואני לא מתכונן להתווכח על זה. הדרישה שלי ממערכות מוסריות, מכל מערכת מוסרית, היא שתראה בבני אדם שווים ושתוכל להנחות את המאמצים אותה לחמלה.

* רק בארץ המושג המורכב הזה, שהגה אחד מהדוברים החשובים ביותר של האתאיזם, הפך לשם נדרף לתמונה עם כותרת?

3 תגובות to “אויתאיזם”

  1. אם יורשה לי להגיב רק על הערת השוליים: זה לא רק שם נרדף לתמונה עם כותרת, וזה לא רק בארץ. http://knowyourmeme.com/

  2. Orna Lavi said

    העולם הוא אל/ה גדול/ה שמורכב מהמון אלות/ים בגדלים שונים, עוצמות שונות, תכונות מגוונות – ובעיקר, יחסים שונים ומגוונים ביניהן/ם. אני אלוהימה של עצמי, אתן/ם אלוהימות/ים של עצמכן/ם – והכל, והכל אלוהות של הכל.

להשאיר תגובה

