Lexi Toxon

When Words Collide

אם אתם יכולים לקרוא את זה…

Posted by kenny 66 ב- יולי 23, 2012

בימים האחרונים הופיעו במרחבי הפייסבוק שלי שתי תמונות שנפתחות במילות הכותרת של פוסט זה (בערך).

זו האחת

אם אתה מצליח לקרוא את זה בקלות, אתה מוכשר מאוד בקריאה הפוך, וזהו כישרון חסר תועלת להפליא.

וזו האחרת

אם אתה מצליח לקרו את את זה – אתה דתל"ש

אני קורא את שני הטקסטים בקלות, ולגבי אפילו יש קשר ביניהם, אבל אתחיל מהערות נפרדות לכל טקסט.

קריאה לאחור
מישהי שהכרתי פעם כשהייתי באוניברסיטה עשתה לי את המבחן הזה פעם, וטענה שהיכולת לקרוא הפוך מעידה על נטייה לדיסלקסיה. בהחתשב בכך שאני עוסק במילים ובכתיבה לפרנסתי ולהנאתי, אני נזכר בזה מפעם לפעם ומשתעשע.

כתב רש"י
הדתל"שים משלים את עצמם, היום גם תלמידים בחינוך המללכתי-דתי לא יודעים לקרוא כתב רש"י. בחלק משאלוני הבגרות בתנ"ך למגזר הדתי יש נספחים שבהם מובאת פרשנות לטקסט המקראי. מסורתית, פרשנות זו נכתבת בכתב רש"י וכך היא מופיעה למשל במקראות הגדולות. בשנים האחרונות בנספחים אלה הופכים את כתב רש"י לכתב מרובע (הכתב הרגיל) מכיוון שתלמידים לא יודעים לקרוא כתב רש"י.

הקשר
לפני אי-אלו שנים למדתי שנתיים בבית המדרש של התנועה ליהדות מתקדמת בירושלים. אני לא יודע איך הדברים מתנהלים היום, אבל בזמנו הלימודים היו ללא תשלום והיו כרוכים בריאיון קבלה. כשישבתי בריאיון ודיברתי עם הרב דוד אריאל יואל (איש נפלא שהיה תענוג ללמוד אצלו) סיפרתי לו על הרקע שלי – קיבוצניק, חילוני, שמעולם לא למד גמרא במסגרת כלשהי, והוא שאל אם אני יודע לקרוא כתב רש"י. על השולחן לפניו היה פתוח כרך של התלמוד, ואני התחלתי לקרוא כמה שורות מהפרשנות הכתובה בכתב רש"י, כשהספר הפוך מנקודת מבטי. אני חושב שזה היה הדבר שהכריע את הכף סופית לזכותי.

6 תגובות to “אם אתם יכולים לקרוא את זה…”

  1. אותנו לימדו כתב ראשי בבית הספר היסודי (נראה לי שזה היה היסודי). וזה לא היה בית ספר דתי או משהו. עד היום הנחתי שכולם למדו את זה.

    • kenny 66 said

      אין לי שמץ מושג מה ואיך מלמדים היום, יש סיכוי שזה לימוד קצר כדי לצאת ידי חובה. אני למדתי בבית.

      • ראשית, אני מתקן את שגיאת הכתיב הקודמת – רש"י (ולא ראשי). רציתי לאכול את עצמי אחרי שראיתי את זה.
        שנית, זה לא כל כך היום. זה בערך לפני 25 שנים.

  2. גם אני קוראת כתב רש"י מלימודים בבי"ס יסודי חילוני תל-אביב לפני כשלושים שנה. אבל לא מפתיע אותי שהיום זה כבר לא חלק מתוכנית הלימודים.
    ואני גם קוראת את הכתב ההפוך, ואת הקטע שכתוב באותיות במקום במספרים, ואת המילים שסדר האותיות בתוכן השתנה. זה נראה לי חלק מהיכולת של המוח להשלים תבניות.

  3. גם אני למדתי לקרוא כתב רש"י בבי"ס לפני אי אילו שנים, אבל אני כבר לא ממש זוכר. את הטקסט המצורף כאן קראתי חלקית בניחוש לפי ההקשר.
    יש לי כשרון לשפות, שאני לא ממש מנצל (למרות שאני דווקא מחבב בלשנות – אני למשל מאוד אוהב את הפינה של אבשלום קור). פעם, כשהייתי אצל חמי וחמותי שבת אחת, לקחתי עלון בית-כנסת שהיה כתוב בגרוזינית, עם קטע קטן בעברית שהיה כתוב גם בגרוזינית. הדהמתי את חמי כשהצלחתי לקרוא חלק מהגרוזינית, רק על סמך "אבן הרוזטה" הקטנה הזו.

  4. קראתי את שני הטקסטים ללא קושי רב.
    את כתב הרש"י למדתי לקרוא בבית ספר יסודי חילוני לגמרי.
    מה שכן – מדי פעם אני משתעשע בכתיבה בכתב ראי בעברית

להשאיר תגובה

