Lexi Toxon

When Words Collide

אקראי – עבודה, ילד בסופר

Posted by kenny 66 ב- אוקטובר 4, 2011

עבודה
נתקלתי היום במקרה בעבודה במחקר שדן בתוצאות בחינות המיצ"ב (="מדדי יעילות וצמיחה בית ספרית" אני חושב שאני הולך להקיא) של תשע"א. בחינות המיצ"ב נערכות מדי שנה לתלמידי כיתות ה"א ו-חי"ת. המחקר השווה תוצאות בארבעה נושאים: אנגלית, מתמטיקה, מדעים וטכנולוגיה ושפת אם, ובדק שיפור לאורך זמן ופערים על פי מגזרים (עברי וערבי), מין ומצב סוציו-אקונומי. להלן כמה תוצאות וכמה הערות שלי.

– לאורך ארבע השנים האחרונות אפשר לראות שיפור בהישגים במבחנים, חלקם מרשימים למדי. זה יכול להיראות כסמן מעודד של מערכת החינוך שלנו, למעשה אני חושש שהשיפור נובע בעיקר מכך ששועות הוראה מוקרבות על מזבח בחינות המיצ"ב (שנחשבות מדד להצלחת בתי ספר) ובמקום ללמד תלמידים פשוט מכינים אותם למבחנים.

– ההישגים של הבנות יותר טובים מהישגי הבנים. זה נכון בכל הבחינות חוץ מאחת (למיטב זיכרוני, מתמטיקה בכית חי"ת), אבל הפערים הם קטנים למדי בכלל האוכלוסייה, עד כדי רמת זניחות. באוכלוסייה הערבית, המצב שונה ושם הפער שלהן מרשים הרבה יותר. יש לי כמה מחשבות למה זה, אבל אני לא בטוח.

– בבדיקה על פי מעמד סווציו-אקונומי אין מספיק ערבים במעמד גבוה כדי שהנתונים יהיו משמעותיים. וזה במדגם מייצג של בתי ספר במדינת ישראל.

– בבדיקה על פי מעמד סוציו-אקונומי החוקרים מזהירים כל פעם שאין לראות במתאם בין המעמד לבין ההצלחה בבחינות עדות לקשר בין שני המשתנים. כן, בטח.

ילד בסופר
בדרך הביתה עברתי בסופר. ליד מדף הקורנפלקסים היו אם וילד. הוא ביקש משהו והיא אמרה לו שזה לא בריא. "שום דבר לא בריא!" הוא ענה לה וצער העולם נשמע בקולו.

4 תגובות to “אקראי – עבודה, ילד בסופר”

  1. Morin said

    בשנה שעברה, כשעבדתי בפרוייקט שהשנה הפסיקו את התקציב שלו, לתמיכה לימודית בתלמידים עם קשיי קשב וריכוז וליקויי למידה, שמתי לב לשיטה מעניינת של בתי הספר לגרום לתלמידים להשקיע במיצ"ב – קביעת המבחן כמבחן מעבר או בדיקת רמה. לדוגמא, בתי הספר קובעים שרק מי שיקבל מעל 80 במיצ"ב יעלה הקבצה,או משהו בדומה לזה (ויתכן שהמיצ"ב גם נקבע כמבחן מכריע להורדת הקבצה אצל אחרים). זה גורם לתלמידים להשקיע הרבה יותר בלימוד למיצ"ב, לעתים על חשבון מקצועות שאין בהם מבחני מיצ"ב או הקבצות (כמו היסטוריה, ספרות, תנ"ך, לשון, מדעים) ולעתים על חשבון החומר הנלמד בכיתה באותם הנושאים.אצל חלק מהתלמידים זה יוצר גישה של "לא חשוב לי להבין, אני צריך לדעת איך עוברים את המבחן".
    אותי זה ציער מאד.

    • kenny 66 said

      בואי תשמעי סיפור. השמועות (ממקורות מבוססים למדי) טוענות שבדקה ה-90 לפני בחינת המיצ"ב באנגלית באחת השנים החליטו שהבחינה קשה מדי, אז העלימו ממנה פרק שלם.

      המצב שאת מתארת התחיל מבחינות הבגרות. הורים ראו בהצלחה בבחינות ערך עליון, ולכן הפעילו לחץ על מנהלים. זה נובע בחלקו מכך שהבגרויות חשובות בקבלה לאניברסיטאות. שרי החינוך ראו בשיעור ההצלחה בבגרויות מדד להצלחה שלהם עצמם, חלקית בעידוד עיתונאים עצלנים שמעדיפים לקרוא שורת מספרים מאשר לעשות עבודת תחקיר אמתית. המערכה להצטרפות ל-OECD וכניסת עוד ועוד בחינות בינלאומיות (פיז"ה ושות') הדגישו את המגמה של לימוד לבחינות במקום הוראה.
      אני יודע, בוודאות ממקור ראשון, שלפני כשנתיים עבודה על ספר לימוד חדש באחד המקצועות הוקפאה מכיוון שהגוף שכתב את ספר הלימוד הכין גם ערכות הכנה לבחינות בינלאומיות מסוג זה. הדבר נעשה בידיעה ובהסכמה של האחראים על המקצוע במשרד החינוך.

  2. אלודאה said

    לפחות אצלנו תוצאות המיצ"ב נשמרות בבית הספר ולא מועברות למשרד החינוך. הן גם לא משפיעות בשום צורה על לימודי הילדים (כי לא מאמינים בציונים וכאלה).

    • kenny 66 said

      אשריכם וטוב לכם. כנראה.

      תראי, אני לא פוסל את נושא ההערכה המתוקננת במערכת החינוך. אני חושב שהוא חיוני. אבל העסק הזה יצא מכלל שליטה.

כתיבת תגובה

