Lexi Toxon

When Words Collide

לעולם לא עולם – הסדרה

Posted by kenny 66 ב- ינואר 23, 2010

הייתה תקופה שבה "לעולם לא עולם" היה מספרי בררת המחדל שלי, ספר שהייתי חוזר אליו בכל פעם שלא היה לי כוח לקרוא משהו רציני או להתחיל ספר חדש. אי-שם בהקדמה או בתודות גיימן מדבר על כך שהספר החל את חייו כמיני סידרה, ולכן תמיד באחורי ראשי חשבתי שצריך לראות אותה מתישהו, וההזדמנות נפלה לידיי לאחרונה.

מבחינת עלילה ודיאלוגים, הסדרה והספר כמעט זהים, עד לרמת המילים המדויקות של הדמויות. יש בסדרה שתי סצנות שבבירור מתרחשות במיקום שונה מזה שבספר (אחת, אני מניח, מטעמים תקציביים, האחרת היא קישוט לא הכרחי שיש בספר) ועוד אפיזודה אחת שלא נמצאת כלל, אבל זה לא פוגע בסדרה. נעדרת גם סצנת הפתיחה של מסיבת הפרדה לריצ'רד.

מה שחסר בסדרה, באופן לא מפתיע, הוא העושר הרב שגיימן מכניס בתיאורים שלו – למשל בתיאור אנשי הביבים או המבוך – שלעתים גרם לי אכזבה, בעיקר בסצנת השוק הראשונה. באופן מוזר, דווקא הסצנות בלונדון של מעלה נראות חיוורות ודלות, כאילו צולמו בשאריות התקציב לאחר שרוב הכסף הוצא על יצירת לונדון התחתית. אולי זה מכיוון שאני מכיר את לונדון של מעלה, אבל אפילו הסצנות במשרד של ריצ'רד נראות קצת "מתות".
יצא לי להיתקל בהערות על התאורה והסבר כלשהו על הסיבות לבעייתיות שלה, אבל זה לא מסוג הדברים שאני שם לב אליהם כל עוד הם לא ממש קטסטרופליים. נקודה עיוורת אצלי.
בסך הכול ניכר שזו סדרה שהופקה בתקציב נמוך, אבל אם לא מצפים ליותר מדי זה לא מאוד מפריע. אצל גיימן הרי תמיד המילים הן העיקר.

וכאן אני מגיע לנושא המשחק.
גרי בייקוול (ריצ'רד) עושה עבודה מצוינת בתור מי שהסתבך שלא מרצונו בכל הסיפור הזה, ופטרסון ג'וזף הוא מרקיז מצוין, אם כי אני דמיינתי אותו כיותר גדול (פיזית) כשקראתי את הספר.
האכזבה הגדולה בעניין הזה הן הדמויות הנשיות הראשיות לורה פרייזר (דור) וטניה מודי (האנטר). פרייזר לא מצליחה להעביר את הכוח שיש בדמות של דור, והמשחק שלה נראה מעושה ולא טבעי. האנטר של הספר היא דמות נורא גשמית, הנוכחות הפיזית שלה מאוד מודגשת, ומודי פשוט לא כזו. אני לא מדבר רק על תלבושת הזהב המטופשת שבה הלבישו אותה, היא לא נעה כמו מישהו שאמור להיות לוחם וצייד – היא נוקשה ו"זוויתית" (בהיעדר הגדרה טובה יותר) וסצנות הקרב שלה פשוט מגוחכות. לא פלא שכשווידון ליהק את באפי הוא חיפש מישהי שיודעת אומניות לחימה. יחד הן מצליחות להרוס שתיים מהדמויות העיקריות של הסדרה.
אבל אין ספק שהדמויות האהובות עלי הן קרופ (הייוול בנט) וואנדמאר (קלייב ראסל) שעושים עבודה מעולה.

איך לסכם? אני שמח שראיתי את הסדרה, היא סתמה חור מציק והעבירה שלוש שעות מהנות למדי, אבל ממש אין צורך להתאמץ להשיג אותה.

6 תגובות to “לעולם לא עולם – הסדרה”

  1. elodea_2 said

    חבל שמישהו הביא לנו אותה, עם המלצה. ממש חבל. אם אני אמצא את המישהו הזה…

    • kenny 66 said

      אני לא המלצתי. הבאתי, זה הכול

      • elodea_2 said

        אבל הבאת את זה בשמחה! וזה נחשב!

        • kenny 66 said

          בשמחה? בייסורים קשים!
          נגררתי שעות על גבי שעות בכלי רכב משונה המכונה משום מה "רכבת" אף על פי שאין בו ולו רכב אחד לרפואה.
          סחבתי על כתפי הדואבת את כל אלפי הבתים האלה אי-שם לשפלה הדווייה, שאין בה ולו שיפוע שעולה על שלוש מעלות.
          ועמדתי בייסורים קשים ומרים מידי זדים ורשעים.
          והכול למענכם. וזאת התודה שאני מקבל. בסדר, בסדר, אני כבר אנוח בקבר.

          • elodea_2 said

            *אני* הייתי צריכה להטלטל באבטובוס עד הגיעי אל העיר שחוברה לה יחדיו, אפילו שלגמרי לא ברור למה שמישהו בכלל ירצה אותה, לזהות את צומת ספרים על פי השולחנות עמוסי ספרי התפילות, ולהתחמק ממגע קרוב עם כל מיני אברכים רעולי פנים ונטולי דאודורנט.
            אבל זה בסדר, אני אנוח כבר בקבר. לפניך.

  2. avgboojie said

    אני תוהה אם הקטע הזה של הדמויות הנשיות הדפוקות זה מוטיב חוזר בסדרות קאלט-ז'אנר בריטיות דלות תקציב. גם במדריך הטרמפיסט (הסדרה הישנה) טריליאן נראית כמו איזו בימבו מופרזת לחלוטין ונטולת מוח, אכזבה של ממש בהשוואה לכל צורה שבה כן או לא דמיינתי אותה קודם.
    אה, והמרקיז דה-קראבס של הסדרה – כזה אליל! כן, גם אני דמיינתי אותו כגדול יותר, אבל עדיין – כזה אליל! (כן, אני יודעת שאני מדברת כמו נקבה. אני אשתוק עכשיו).

להשאיר תגובה

 
