Lexi Toxon

When Words Collide

זעם? משהו על ביקורת ספרות

Posted by kenny 66 ב- אפריל 25, 2009

מרית בן ישראל, שכתבה את "בנות הדרקון", פרסמה בבלוג שלה באתר רשימות פוסט שכותרתו "מכתב לאוהבי פנטזיה ומדע בדיוני (או הזמנה למסע בעקבות חבל טבור ארוך במיוחד)". היא כותבת שם שחלק מקהילת הפנטזיה קיבל את הספר שלה "בזעם" ומקשרת את המילה הזו לביקורת שלי ב"בלי פאניקה". היא כותבת: "עוצמת התגובות תפסה אותי לא מוכנה. היה בזה משהו מעליב ומשעשע כאחד: קודם אתם אומרים עלי פנטזיה, ואז אתם מתלוננים שלא ככה כותבים אותה."

זה עורר בי אי-אלו הרהורים.

לשם התחלה, אף אחד ל"אמר עליה פנטזיה". מרגע שהיא בחרה להשתמש בכלים ותמות מובהקים של פנטסיה – מעבר קסום בין עולמות, דרקונים וכו' – היא מיקמה את עצמה בתוך הסוגה. אבל זה שולי.

מה שיותר הטריד אותי היא השאלה אם אותה ביקורת אכן נכתבה בכעס. התשובה לכך חיובית. אני לא בטוח אם הייתי משתמש במילה "זעם", שהיא חזקה יותר בעיניי, אבל זו בהחלט ביקורת כועסת. אבל זו אינה ביקורת כועסת בגלל שבן ישראל לכאורה נדחקה לתחום "שלנו" והעזה לעשות את הדברים בצורה שונה, צורה שאינה מקובלת, שעל פי הבנתי זה הרושם שהיא קיבלה. אין לי בעיה עם סליפסטרים (ראליזם-פנטסטי, ראליזם-מאגי – קראו לו בכל שם שתקראו לו) ועם סופרים שמדלגים הלוך ושוב מצד אחד של הגדר שמפרידה לכאורה בין ספרות מיינסטרים לספרות ספקולטיבית, ולא משנה מאין הם באים. יתר על כן, אני לא מאמין בנוסחאות. ניר יניב טען בפאנל העורכים, בסגנון האופייני לו, שכל מה שהוא נוסחתי הוא נחות מעצם טבעו. אני לא מסכים עם זה, אבל אני כן חושב שלדברים לא-נוסחתיים יש פוטנציאל להיות מעניינים יותר.

מה, אם כן, הכעיס אותי כל כך בספר? שני דברים.

ראשית, ואני אומר זאת בבוטות, אני חושב שהוא כתוב גרוע. הדמויות שבלוניות, העלילה לא ממש מעניינת והכתיבה עצמה מתיילדת ללא צורך. עניין הסוגריים שנטפלתי לו בביקורת שיגע אותי בעת הקריאה כי הוא מעיד בעיניי על חוסר הבנה של השפה והכלים שהיא מעמידה לרשות הכותבים בה. הוא הזכיר לי את הכתיבה של בחור שלמד אתי לתואר הראשון שנתן לי לקרוא סיפורי מדע בדיוני ופנטסיה שהוא כתב – הם היו מלאים במאמרים בסוגריים על כל צעד ושעל. אבל הוא היה צעיר (עתודאי כמוני, בן 18 בערך) ואלה היו הסיפורים הראשונים שלו, והוא בהחלט השתפר עם הזמן במובן הזה.
כשאני רואה את כמות הכתיבה הטובה שיש בז'אנר בארץ שלא מצליחה לשבור את חומות ההוצאות הגדולות, זה רק העצים את הכעס שלי שהספר יצא לאור.

שנית, הגסות שבה הועברו המסרים. כתיבה מרומזת כפיל בחנות חרסינה מצליחה לגרות אצלי קצות עצבים חשופים. יכול להיות שזו בעיה שלי, אבל כתיבה כזו מעוררת בי תחושה שהסופר מזלזל בקוראיו, שהוא לא סומך עליהם שיוכלו להבין דבר מתוך דבר. זה נכון בכל טקסט שאני קורא בלי קשר לשאלה באיזה ז'אנר הוא כתוב. זה, למשל, אחד הדברים שהכי הפריעו לי ב"ספר הדקדוק הפנימי" שעליו בן ישראל כותבת בחודשים האחרונים. הבנתי שמצב הערכת העיכול של הילד היא מטאפורה לכל עולמו, אני לא צריך שימשכו את זה על פני חמישים עמודים.
הרעיון שאפשר היה להעביר את אותם מסרים בצורה מעודנת יותר, וטובה יותר לדעתי, מרגיז אותי.

הצורך לקרוא חלקים גדולים של הספר פעמיים (אני משתדל לעולם לא לכתוב ביקורת על ספר לאחר קריאה אחת בלבד וגם אם אני לא קורא את כל הספרים פעמיים במלואם, אני תמיד חוזר אליהם בעת כתיבת הביקורת) לא תרם למצב הרוח שלי בעת הכתיבה.

לא התכוונתי לעלוב בבן ישראל בביקורת שלי, ולכן קראתי אותה שוב עכשיו לאחר שעברו כמעט שנתיים מאז פרסומה. אני עדיין עומד מאחורי כל מילה בה, כולל הנימה שבה נכתבה. ניסיתי להסביר את עצמי קצת יותר בתגובות לביקורת, בדיון שהיה לי עם גילי ודורה שאהבו את הספר. אני לא יודע עד כמה הצלחתי בכך.

2 תגובות to “זעם? משהו על ביקורת ספרות”

  1. elodea_2 said

    כן, אבל.

    נו, אבל לא אהבת את הספר שלה – למה אתה מצפה? גם אותי נורא מעליב כשמישהו אל אוהב משהו שכתבתי. ברגע שהצהרת שזה ספר לא טוב, היא לא היתה מסוגלת להתייחס לביקורת שלך בדרך שונה מאשר "אתה פויה בעצמך".
    אתה תמיד יכול להתחבר לבלוג שלה ביום שלישי ולנסות לדבר איתה על הפגמים הספרותיים, שהם שונים לגמרי מהעובדה שהיא פשוט כתבה ספר לא מעניין.

    • kenny 66 said

      Re: כן, אבל.
      אני באמת לא מתכונן להיכנס לדיון הזה אתה, ולא מפריע לי שזה מה שהיא מרגישה. סתם היה מעניין לבחון את הדברים ממרחק מה ולראות איך היא הגיבה להם.

להשאיר תגובה

 
